Som besökare på Hamsterpaj samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
Annons

Vad tycks om detta spelkoncept? hiss eller diss

Skapad av Eroxxie, 2014-05-23 22:01 i Webbutveckling & Programmering

2 423
5 inlägg
0 poäng
Eroxxie
Visningsbild
P 29 Hjälte 283 inlägg
0
Tjenare hamstrare!
Sedan några veckor tillbaka, fick jag en ide att skapa mitt eget RPG spel. Problemet är hur jag ska gå till väga. Jag kan koda och göra någolunda bra visuell design.

Men jag vet inte ens om detta är ens värt att göras. Jag kom på storyn och tyckte det var helt awesome i början men sedan tyckte jag att den var väääldigt lik Warcrafts story (och nej, jag försökte på något sätt efterlikna WC. . Om ni vill läsa grundhistorien och allt annat som jag snabbt tänkt ut, här är det:

HISTORIAN
I 200 år har Arleyshire präglats av krig. Världen består av 4 kontinenter. Nigarie till öst, där regerar de stora och starka Minotaurens och Ezuren till väst där landet är splittrad mellan de södra skogarna som tillhör skogsalverna och norr, som fått namnet Det Hartiska Kungadömet, tillhör människorna. Den norra kontinenten kallas Tundra. Förr, var detta ett kungadöme för människorna. Men någonting hände och är nu en iskallt land med is och kyla. Ingen vet riktigt vad som finns där, eller vad som hände med kungadömet, som en gång varit där. Till syd finns Vinethorn, ett land fullt med djungel och amazonas. Här sägs troll bo, men alla som en gång åkt hit, kommer aldrig tillbaka.

Minotaurens och människorna har alltid varit i konflikt. Det handlar om makt, land och för sitt folk. Nigarie fick sitt namn efter minotaurens seger mot människorna under ledning av deras ledarhövdning Nigarie. Efter en seger mot minotaurens, namngav människorna landet i väst först Hart, efter deras konung Hart. Men alverna, som hjälpte människorna i Ezuren Kriget, ville inte att deras nya land skulle bli döpt efter människornas kung. Efter ett kort krig mellan de två raserna, skrevs en överenskommelse. Alverna fick den södra sidan och människorna den norra. Alverna har sedan dess väldigt sällan synts, dem håller sig från konflikter och allt som har med minotaurens och människorna att göra. Kung Hart bestämde sig för att då göra sitt nya landsområde till ett kungadöme, Det Hartiska Kungadömet.


Detta är "grundhistorian" och kan byggas på eller ändras.

RASER

Bara för att grundhistorian nämner några raser, betyder det att andra raser inte finns. Arleyshire innehåller många sagor och myter.

Här kommer en listning på alla raser

Människor - Ett folk som hatar Minotauerna och vill uppnå ära, storhet och rättvisa.
Minotaurens - Ett folkslag som är hälften människa, hälften tjur. Starka, stora och gör allt för sitt folk.
"De frusna" - De som en gång levde på Tundra. Inte säkert en spelbar ras!
Troll - Bor på ön Vinethorn. Hatar både Minotaurens och Människorna och är skickliga jägare.

Dessa är de raser som har "riktiga" riken. Men såklart finns det andra varelser som har sina egna riken.

Hobgoblin - Hälften troll, hälften människa. Ett litet folkslag som älskar att bygga och skapa teknik!
Orch - Ett folkslag som en gång styrde hela Nigarie men blev besegrad av Minotaurens och är nu ett litet rike som verkligen hatar Minotaurens och vill inget mer än att förstöra för dem.

Så dessa är de raser jag har kommit på nu. Saker kan ändras, ta's bort eller läggas till.

KLASSER

Så ett RPG-spels huvudfunktion är vad du spelar för roll. Därför finns just nu dessa roller/klasser:

Krigare - En klass som slåss med sitt svärd eventuellt med sköld
Tjuv - En klass som är mästare på att smyga, ta sig runt fienden och knivhugga dem rakt bakifrån
Magiker - En klass som använder sina trollformler för att attackera. Men tål inte allt för många slag
Svartmagiker - En klass som använder svartmagi och demoner för att tortera sina fiender.
Bågskytt - En klass som använder båge och pilar för att döda sitt byte.

Så detta är vad jag har tänkt, men som sagt, jag vet inte om detta kommer bli bra. Samtidigt känns det som ett väldigt medioker RPG spel.

Skicka gärna feedback på denna ide, både bra och självklart dåliga.
Tack för mig och ha en trevlig helg! :)

Gillar du mig? Jag gillar inte dig heller.

Är reklamen ivägen? Logga in eller registrera dig så försvinner den!

Panda
Visningsbild
P Rönninge Hjälte 3 815 inlägg
0
Man ser ju alltid liknelser i sånt här(om man väl vill), det mesta inom fantasy är ju plagierat(?) på nåt sätt eller inte liksom, så det är egentligen ingenting att oroa dig över.

Tror du att du skulle kunna göra det tillräckligt bra för att kunna tävla mot något liknande som redan finns, eller blir det bara en kopia som vissa kanske föredrar? Har du något nytt element eller är det klassiskt RPG du är ute efter?

Hatar allt.

SalaMAD
Visningsbild
P 34 Hjälte 181 inlägg
0

Svar till Eroxxie [Gå till post]:
Vad är det som gör ditt spel speciellt? Var min första tanke när jag skummade igenom det, nu berättar du mest om storyn och visst det kan vara bra med en bra story. Men för att göra ett hållbart spel krävs en bra spelmekanik, och gärna något som vi inte sett tidigare för annars blir det svårt att sno spelare från redan etablerade spel.

When you see it, brix will fall

Fluffo
Visningsbild
P 31 Norrköping Pekines 946 inlägg
0

Svar till Eroxxie [Gå till post]:
Well, du har i i storyn inte berättat något, speciellt... så att säga. Med det säger jag inte att det är något fel, jag utgår såklart från att du kommer att vidareutveckla det hela till mer separata berättelser per karaktär, NPC och hela den fadderuttan och då är det viktigt att tänka, vad ska vara attraktivt med detta spelet.

ska det främsta vara den Visuella biten, eller ska ditt huvudkort vara storyn. Många tycker ju att ett bra RPG inte behöver nån fancy grafik, sålänge den är någorlunda tydlig och inte buggig, sen finns det de som vill slakta och se vacker grafik men skiter in-depth i storyn.

Viktiga är också delmål och att du tänker efter... är du ensam på detta projekt? vad har du för förväntningar själv på det du ska åstadkomma?


Tänk noga på hur mycket tid du vill lägga ner på det, ska det vara för skojs skull, eller ska det vara i säljbart skick och nivå?

ett exempel är ju Mannen bakom Survival/city-buildern Banished.. snubben jobbade i princip heltid på det hela, från grunden, i 3 år innan det blev i ett skick som kan anses säljbart på steam, och då finns det ännu både buggar och viss tvivel på AI:n kapacitet, kvar att pilla med.

Så ger du dig på detta helt själv har du ett sjuhelvetes projekt att göra om det ska vara mer än 2-5 timmar långt. (och även med den kortheten är det ett jäkla projekt att ge dig på)

Ska det vara ett 3D-rpg, eller 2D likt "To the Moon" eller de äldre Final Fantasy?

Så sammanfattat:
* Vad ska vara unikt med ditt spel?
*Vad ska du fokusera på, vad är din starka sida?
* Vilken målgrupp ska du ha?
*Vad är din starka sida? om du ska ha mindre av säg spelmekanik måste du ha en otroligt bra story som får en att vilja spel mer för att veta snarare än för att det är fantastiskt spel i sig.
* Hur mycket tid och ev. pengar(om du vill anställa någon, eller ha ett visst program etc) är du villig att lägga ner på detta?

bara det är viktiga saker att veta för att ha en tydlig path of progress där du faktiskt kan veta vafan du pysslar med ibland. Karaktäristik och unikhet är två otroligt viktiga faktorer när indiespel nu för tiden spys ut från alla håll och kanter.

(Mitt tips, om du kan Ruby, är att om du satsar på ett 2D-RPG att scripta lite eget till ett spel i RPG Maker, det låter det vara simpelt men du kan göra eget grafiskt + scripta bäst fan du vill i stort sätt)
Och räkna med att du likagärna kan ha en bok färdig sen om du vill ha detaljer i din story. Skriver själv en bok, efter bara 20 sidor och lite riktning i hur jag vill ha det så har jag över en A4 om bara huvudkaraktären, hur han är och det är väldigt lite ändå, en bra RPG berättelse når minst denna nivå... Nu är ju Warcraft-universumet betydligt större och resursfyllt att skapa nytt kring, men det finns ju en anledning till att massor böcker och annat utöver spelen KAN skapas överhuvudtaget och passa in i spelens berättelser.

ばかなの?

Laufey
Visningsbild
P 30 Hjälte 1 903 inlägg
0

Svar till Eroxxie [Gå till post]:
Jag skulle föreslå att helt enkelt skippa människor som spelbar ras. Använd de istället som antagonister.

Försök att göra så unika magiska varelser som möjligt, något man aldrig har sett förut.
Du är ju inte begränsad vid humanoider. :)


Är också inte troll relativt stora, beroende givetvis på hur du vill att de ska se ut. Just nu påminner de farligt mycket om Goblins i WoW.

Jag nämna mer om du vill, men jag tänker fråga om lov först!

Mainly Tråkig


Forum » Datorer & IT » Webbutveckling & Programmering » Vad tycks om detta spelkoncept? hiss eller diss

Ansvariga ordningsvakter:

Användare som läser i den här tråden just nu

1 utloggad

Skriv ett nytt inlägg

Hej! Innan du skriver om ett potentiellt problem så vill vi påminna dig om att du faktiskt inte är ensam. Du är inte onormal och världen kommer inte att gå under, vi lovar! Så slappna av och gilla livet i några minuter - känns det fortfarande hemskt? Skriv gärna ner dina tankar och frågor, vi älskar att hjälpa just dig!

Den här tråden är äldre än Rojks drömtjej!

Det senaste inlägget i den här tråden skrevs för över tre månader sedan. Är du säker på att du vill återuppliva diskussionen? Har du något vettigt att tillföra eller passar din fråga i en ny tråd? Onödiga återupplivningar kommer att låsas så tänk efter en extra gång!

Hjälp

Det här är en hjälpruta

Här får du korta tips och förklaringar om forumet. Välj kapitel i rullningslisten här ovanför.

Rutan uppdateras automagiskt

När du använder funktioner i forumet så visas bra tips här.


Annons
Annons
Annons
Annons